Wij zijn het “Huisduinerkoor ”

Onze thuishaven is Huisduinen, op 52.93 gr NB,  nabij Den Helder.

“Op Huisduinen”, vist de huidige voorzitter in 1995 plm. 20 enthousiaste dorpelingen bij elkaar en het ‘Huisduinerkoor’ is een feit. In de achterliggende jaren is het koor uitgegroeid van ‘vlet tot trawler’ en is haar naam stevig verankerd in Nieuwediep en de omliggende territoriale wateren.
Wij zingen over stoere mannen met zeegras op hun tanden, hachelijke avonturen, melancholie, woeste stormen, (stoute..)vrouwen, heimwee, verdriet en drank in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans en zelfs voor een moppie in het Surinaams draaien wij onze hand niet om!

Ons repertoire in een reisverslag:

Aan de ‘Huisduiner kust’ gaan we aan boord van de Neeltje Jacoba voor een lange tocht over zee. Met échte zeebonken aan boord, zoals
John Kanaka, Jack was every inch a sailor en Whiskey Johnny zetten we via de Zuiderzeeballade koers naar The Banks of Sacramento.
Daar aangekomen gaat Johnny van boord, hij go down to Hilo en in zijn Lolo mi boto gaat hij op zoek naar Shenandoah, de Indiaanse vrouw die hij via flessenpost en rooksignalen heeft leren kennen.

Wij varen verder en gaan even voor anker bij Samoa! Het is er goed passagieren!!

Na een lange tijd en veel heimwee gaan we weer Rolling home naar ons vertrouwde Mooi is Huisduinen en de Huisduiner Vuurtoren.
Well okay, Home Boys Home, zeggen de mannen tegen elkaar en zie daar op de kade….. Kari waits at home!
En alle andere vrouwen? Die zijn er ook én heel gelukkig, want hun mannen zijn weer…. Home from the sea!
Natuurlijk wordt de thuiskomst gevierd in de lokale maritieme herberg en zingt iedereen het Lied voor Den Helder uit volle borst mee, behalve Paddy, hij houdt het voor gezien en gaat lekker Lay Back!

De bemanning mag dan wel thuis zijn, maar in het achterhoofd klinkt toch altijd het Lied van de Zee…..

Is er bij u een (scheeps-)lampje gaan branden en wilt u dat wij van uw feest, shantyfestival of enige andere (maritieme) festiviteit een écht feest maken?
Misschien wilt u zélf bij ons komen zingen óf plaats nemen in onze scheepsband? Verleg dan voor beiden uw koers naar “aanmonsteren”, vul de benodigde gegevens in, klik op “verzenden” en de flessenpost zorgt dat het bij ons komt!

Onze repetitieavond is op maandag van 19.30 uur tot 21.30 uur in het Dorpshuis van Huisduinen  waar we na afloop nog even een drankje kunnen nuttigen aan de bar.